De kunst van het luisteren

Van jongs af aan luisteren we naar de regels van ouders en leerkrachten en leren we hoe te reageren Blog luisterenop verschillende situaties. Maar leren we ook echt te luisteren naar elkaar en ons open te stellen voor wat de ander beweegt, denkt en motiveert? In de praktijk merk ik dat we graag willen dat er naar ons wordt geluisterd, maar dat we het vaak moeilijk vinden om echt te luisteren naar het verhaal van de ander.

Wat als we in staat zouden zijn om ons oordeel uit te stellen en echt te luisteren naar elkaar? Wat zou het betekenen als je merkt dat iedereen worstelt met zijn ego, agenda en overtuigingen? Zou dat een wezenlijke verandering teweeg brengen in onze levens en in onze organisaties? Ik geloof van wel!

Als coach vind ik het een uitdaging om open te staan voor wat de ander vertelt en mijn eigen opvattingen los te laten. Wat brengt het verhaal van de ander bij mij teweeg? Wat kan het inzicht van de ander voor mij betekenen? Deze manier van luisteren vormt een stevige basis om samen te zoeken naar oplossingen. Otto Scharmer beschrijft dit proces in zijn U-theorie; een tool die verduidelijkt wat het betekent om open te staan voor de ander, je eigen ideeën los te laten en vervolgens samen verder te komen als individu of team.

De kunst van het luisteren heeft ook alles te maken met horen wat er niet wordt gezegd. Juist dan ben je in staat om het stil te maken in jezelf, te observeren en die ene vraag te stellen die het verschil kan maken.

Met aandacht luisteren naar de ander is een eigenschap die we moeten trainen. Dat kan alleen in een setting met een duidelijk speelveld, een goede begeleider en in een vertrouwelijke sfeer. Door action learning in te zetten kunnen we actiegericht met elkaar aan de slag. Leren luisteren naar elkaar, je eigen ideeën loslaten, observeren en vervolgens actiegericht aan de slag met de opgedane inzichten.

Wat zeggen andere cursisten over de kunst van het luisteren?

“In deze sessie heb ik meer geleerd over mijn team dan in de afgelopen twee jaar dat ik met ze werk.”

“Tijdens deze sessie heb ik gemerkt hoe moeilijk ik het eigenlijk vind om zonder oordeel te luisteren. De inzichten die ik heb opgedaan wil ik meteen toepassen in de dagelijkse werkpraktijk. Aan de slag!”

“Wow! Wat een gave manier om samen tot oplossingen te komen.”

Meer weten over action learning? https://www.youtube.com/watch?v=9dUPvzGgiok

Judith Molle

 

Judith Molle
Teamleider Rabobank Hilversum Vecht & Plassen

 

Ben jij een action learner?